برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

  • 021-91075355
  • info@onwebclass.com

روانشناسی سلامت

روانشناسی سلامت چیست؟

روانشناسی سلامت یکی از شاخه های علم ر

تماس با ما:

آن وب کلاس برگزار کننده دوره های روانشناسی تخصصی و کارگاه های روانشناسی عمومی به صورت آنلاین می باشد. همچنین برگزاری دوره ها و کارگاه های علوم انسانی نیز از دیگر شاخه های این مرکز می باشد.

وانشناسی است. که نظریه های مختلف از روانشناسی شخصیت، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی رشد و روانشناسی زیستی را به کار میبرد. تا چگونگی تأثیر عوامل روانشناختی بر سلامت را درک کرده و توضیح دهند. از یافته های این علم برای حفظ و ارتقاء سلامت، پیشگیری، کاهش و تسکین علایم و بازتوانی بیماری های جسمی، شناخت عوامل و همبسته های سبب شناختی و تشخیصی بیماری ها و نیز تحلیل و بهبود نظام مراقبت های بهداشتی استفاده می کند.

رویکرد روانشناسی سلامت

روان شناسان سلامت یک رویکرد روان شناختی زیستی اجتماعی را اتخاذ می‌کنند. به عبارت دیگر، روان شناسان سلامت، سلامت را علاوه بر این که مربوط به فرایندهای بیولوژیکی (برای مثال ،ویروس، تومور و غیره) می‌دانند، همچنین به عوامل روان شناختی (مانند افکار و اعتقادات)، رفتاری ( مثلا عادات)، و فرایندهای اجتماعی (مانند قومیت و وضعیت اقصادی اجتماعی) هم مربوط می‌دانند.

روانشناسی سلامت

تاریخچه این رشته روانشناسی

شروع رشته روانشناسی سلامت را می توان به دهه 1970 نسبت داد. در این دوران روانشناسی سلامت در راستای پیشرفت مراقبت های بهداشتی توسعه یافت. قبل از آن روانشناسان بالینی در بخش‌های مختلف بیمارستانها کار می‌کردند. هدف این بود که بتوانند از علم و دانش خودشان در حوزه روانشناسی به بیماران خدمات ارائه کنند. و از نقطه نظر روانشناختی و آموزش هایی که به آنها داده می‌شود، بتوانند بهتر بر بیماری خود غلبه کنند.

مشخص شده است که بین جسم و روان یک رابطه مستقیم وجود دارد. مشکلات روانشناختی و روانی میتواند باعث بیماری‌های پزشکی بشود. به این ترتیب روانشناسی سلامت کم کم رشته مستقلی شد و به عبارتی از دل روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت بیرون آمد.

ارتباط روانشناسی سلامت و روانشناسی بالینی

آنچه در حوزه روان شناسی سلامت بالینی (حوزه درمانی روان شناسی سلامت) مورد تاکید است، ارتباط تنگاتنگ و دوسویه جسم و روان است. در واقع روانشناسی سلامت حوزه ای بین رشته ای بین روانشناسی و پزشکی است شناخت این موضوع به ما در درک این حوزه کاری کمک می کند.

از اصلی ترین موضوعاتی که توسط رشته روان شناسی سلامت مورد تاکید قرار می گیرد کیفیت زندگی و نوع رفتارهای انجام گرفته توسط افراد که منجر به ارتقاء یا افت سلامتی می گردد است. به عبارتی، اصلی ترین رسالت این علم؛ بررسی، تعیین و اجرای ساز و کارهایی است که به وسیله آن سلامتی و کیفیت زندگی افراد ارتقاء یابد.

روانشناسی سلامت

اهمیت این رشته

از جمله موضوعات مهم دیگر، پیشگیری از بروز مشکلات مرتبط با سلامتی است. شعار پیشگیری بهتر از درمان، کلیدواژه این حوزه از روان شناسی سلامت است. در بسیاری از موارد با توجه به مخاطرات جسمی، روانی و مالی که به دنبال درمان برخی بیماری ها، خواسته یا ناخواسته و به ناچار مورد انتظار است، امر پیشگیری اهمیت بیشتری می یابد.

به عنوان مثال انتخاب یک شیوه زندگی سالم بسیار کم هزینه تر از در گیری با بیماریهایی است که متعاقب آن خواهد بود.

تماس با ما:

آن وب کلاس برگزار کننده دوره های روانشناسی تخصصی و کارگاه های روانشناسی عمومی به صورت آنلاین می باشد. همچنین برگزاری دوره ها و کارگاه های علوم انسانی نیز از دیگر شاخه های این مرکز می باشد.

صفحات و نوشته های مرتبط با این نوشته:

آشنایی با روانشناسی کودک

آشنایی با روانشناسی عمومی

آشنایی با روانشناسی شخصیت

آشنایی با روانشناسی خانواده

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم؟

تماس با آن وب کلاس