برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

  • 021-91075355
  • info@onwebclass.com

زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی

در این نوشته میخواهیم در رابطه با زوج درمانی صحبت کنیم. ازدواج و رابطه زناشویی این روزها تغییرات زیادی کرده و تبع آن مشکلات زوجین و دلایل اختلافات آنها نیز بسیار متفاوت شده است. در عین حال هیچ رابطه ای بدون چالش و تعارض نیست و زندگی مشترک نیز مانند بسیاری روابط دیگر نیازمند توجه و رسیدگی است. گاهی خود زوجین می توانند با کمک و هم فکری هم این تعارضات را حل کنند و گاهی نیازمند کمک تخصصی هستند.

زوج درمانی شاخه ای از روان درمانی است که در آن زوجین به کمک یک روانشناس متخصص سعی می کنند مشکلات خود را بدون پیش داوری و با واقع بینی بیشتری بررسی کنند و افکار و احساساتشان را به اشتراک گذارند.

زوج درمانی

زوج درمانگر چه کمکی به ما میکند؟

برای حل مشکلات زناشویی در ابتدا باید حوزه هایی را که در آنها روابط زوجین معمولا دچار مشکل می شوند بشناسیم. زوج درمانگر به زوجها کمک میکند که زندگی مشترکشان را مورد بررسی قرار دهند و بتوانند تصمیم بگیرند چه تغییراتی را می خواهند در نوع نگرش و توقعات خود به وجود بیاورند. آنها سعی میکنند سوءتفاهم های بین زوجین، انتظارات غیرمعقول، و تصورات بیان نشده و یا نادرستی را که باعث تداوم تعارض میان آنها شده است را شناسایی و برطرف کنند.

متاسفانه زوجین اغلب بسیار دیر به متخصص مراجعه می کنند یعنی زمانی که مشکلات آنها به بیشترین حد خود رسیده و الگوهای ناکارآمد در روابط آنها تثبیت شده و در عین حال خشم زیادی ناشی از تعارضات حل نشده درون آنها به وجود آمده است.

تحقیقات نشان میدهند که مشکلات زوجین به طور میانگین، 6 سال قبل از مراجعه به درمانگر آغاز شده است. وقتی زوجین با اختلافات طولانی مدت مراجعه می کنند حل مشکلات آنها نیازمند زمان طولانی تر و تعهد بالاتر نسبت به ایجاد تغییرات است.

اثرات زوج درمانی

برخی روشهای زوج درمانی

زوج درمانی هیجان مدار (EFT )

یکی از رویکردهای موثر زوج درمانی درحل مشکلات زناشویی زوج ها، رویکرد زوجدرمانی هیجان مدار است. زوج درمانی هیجان مدار توسط گرینبرگ و جانسون و بر اساس نظریه سیستمی، درمان انسانگرا و تجربی و همچنین نظریه دلبستگی تدوین شد. زوج درمانی هیجان مدار نوعی زوج درمانی کوتاه مدت می باشد.

بر اساس این مدل درمانی، هیجانات به خودی خود، ظرفیت ذاتی سازگارانه ای دارند و به مثابه یک عامل سازمان دهنده اصلی تجربیات درونی و عنصر کلیدی تعاملات در روابط محسوب می شوند. در این روش به هیجان به عنوان عنصر اساسی تغییر توجه زیادی شده و با استفاده از قدرت حرکتی هیجانات به زوجین کمک می شود تا در مسیر تغییر حرکت کنند.

دراین رویکرد افراد را تشویق میکند تا در مورد هیجانات خود حرف زده، و در مورد آن در جلسات درمانی صحبت کرده و هیجانات خود را به صورت پیوندهای دلبستگی ایمن بازسازی کنند. پاسخهای هیجانی می توانند به برآورده شدن نیازهای فرد منجر شده و در نتیجه اساسی ترین هدف چنین درمانی بهبود آگاهی فرد از هیجانات میباشد.

زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی رفتاری تلفیقی (IBCT)

این رویکرد به بررسی مشکلات رابطه ای زوجین با پرورش پذیرش و تغییر رفتار هر یک از طرفین می پردازد. این رویکرد در اوایل قرن 1990 توسط نیل جاکوبسن و اندرو کریستنسن مطرح شده است و از زوج درمانی سنتی نشات گرفته است.

زوج درمانی سنتی نوعی رفتار درمانی مبتنی بر بافت است که به زوجها کمک میکند تا رضایتمندی و سازگاری خود افزایش دهند. این رویکرد به منظور رفع برخی از محدودیتهای زوج درمانی رفتاری سنتی، از مفاهیم و فنون پذیرش هیجانی استفاده می کند.  فنون پذیرش بیش از تغییر رفتار، با پذیرش رفتاری هماهنگ است و تلاش میکند از حوزه های تعارض به عنوان وسیله ای برای ایجاد صمیمیت و نزدیکی بیشتر زوجها استفاده کند.

در زوج درمانی رفتاری-تلفیقی به منظور افزایش پذیرش هیجانی میان ز وجها از چهار شیوه استفاده میشود که شامل اتحاد همدلانه در بررسی مشکل، بی طرفی متحدانه در بررسی مشکل، افزایش تحمل در مواجهه با مشکل آزارنده و افزایش فعالیتهای رسیدگی به خود در برابر مشکلات لاینحل است.

زوج درمانی گاتمن

در این روش با کمک یک متخصص به زوجین برای افزایش محبت، نزدیکی و احترام کمک می شود. زوجین یاد می گیرند که یکدیگر را درک کنند و در مورد مشکلات خود با آرامش با هم گفتگو کنند.

روش گاتمن به زوجین آموزش می دهد تا با دنیای درونی، نگرانی ها، استرس ها و امیدهای یکدیگر بیشتر آشنا شوند. این روش به افراد اجازه می دهد تا نیازهای خود را بیان کنند و مشکلاتشان را مدیریت کنند.

قصه درمانی

در این روش درمانگر از مراجع می خواهد که مشکل خود را به صورت یک داستان روایت کند و آن گاه تلاش کند جنبه های منفی داستان خود را ببیند و یادداشت کند. در واقع مراجع سعی می کند مشکلات خود را از بیرون و از زوایای مختلف ببیند،نکات منفی آن را بررسی کرده و برای آنها راه حل پیدا کند.

با بیان جنبه های منفی در یک رابطه فرد به شکل پویایی در داستان خود حضور پیدا می کند و این پویایی توانایی تغییر داستان را دارد. قصه درمانی باعث میشود مسائل گذشته و جنبه های منفی و پنهان یک رابطه آشکار شوند. با کشف مفاهیم و رفتارها، فرد نسبت به واقعیت هایی بینش پیدا میکند که قبلا در درک آنها دچار مشکل بود. بنابراین این توانایی را پیدا می کند تا راه هایی برای مقابله با مشکلات خود پیدا کند.

کمک زوج درمانگر به زوج ها
کمک زوج درمانگر به زوج ها

روانشناسی مثبت نگر

این حوزه از روانشناسی، سعی می کند بر روی عواطف مثبت، نقاط قوت شخصیت عوامل موثر بر تجربه شادی ناشی از عوامل روحی و عاطفی تاکید کند. روانشناسی مثبت کمک می کند تا لحظات شاد در زمان اتفاق افتادن تشخیص داده شوند و نه با نگاه کردن به گذشته و به خاطر آوردن شادی ها. زوج های بسیاری معتقدند این روش، شادی بخش می باشد.

کشف ریشه های ناخود آگاه مشکلات

این تکنیک های مشاوره یک نگاه روان درمانی دارند و تلاش می کنند علت های ناخود آگاه رفتارهای مشکل زا را ریشه یابی و درمان کنند. این شکل از زوج درمانی زمانی بسیار مفید خواهد بود که الگوهای غیرمنطقی از واکنش وجود داشته باشند.

بسیاری از مشکلات رفتاری و روانی ریشه در تجربیات دوران کودکی دارند. شرایطی مانند سوء استفاده های دوران کودکی یا والدین بی مسئولیت منجر به داشتن انتظارات غیرمنطقی در یک رابطه می شوند. در این روش درمانگر تجربیات مهم گذشته را کشف می کند تا درک تحریف شده را تغییر دهد و واکنش های غیر منطقی به وقایع کنونی را از بین ببرد و سعی می شود تا مراجع نسبت به گذشته خود بینش پیدا کرده و درک متفاوتی پیدا کند تا بتواند رفتارهای سازکارانه تری پیش بگیرد.

آموزش روانشناسی در آن وب کلاس:

آن وب کلاس برگزار کننده دوره های روانشناسی تخصصی و کارگاه های روانشناسی عمومی به صورت آنلاین می باشد. همچنین برگزاری دوره ها و کارگاه های علوم انسانی نیز از دیگر شاخه های این مرکز می باشد.

صفحات مشابه با این نوشته:

روانشناسی اجتماعی چیست؟

آشنایی با روانشناسی فردی

آشنایی با روانشناسی خانواده

آشنایی با روانشناسی سلامت

آشنایی با روانشناسی بالینی

مزایای آموزش آنلاین

اضطراب جدایی کودک چیست؟