برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

  • 021-91075355
  • info@onwebclass.com

روانشناسی عمومی

روانشناسی عمومی چیست؟

روانشناسی عمومی (general psychology) شاخه ای از علم روانشناسی است. روانشناسی عمومی، پایه و اساس مطالعه علم روانشناسی است که به صورت بنیادین اصول اساسی، مشکلات و روش‌های رشد انسان، اختلالات، آسیب‌شناسی روانی، احساس و هیجان، انگیزه، یادگیری، حافظه، حواس، تفکر، ادراک، پردازش شناختی و هوش را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

روانشناسی عمومی

تعریف روانشناسی عمومی چیست؟

طبق تعریف انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، روانشناسی عمومی: مطالعه گسترده زمینه‌هایی مانند رفتار، رشد، احساسات، انگیزه، یادگیری، حواس، ادراک، فرایندهای تفکر، حافظه، هوش، نظریه شخصیت، تست روانشناختی، اختلالات رفتاری، رفتارهای اجتماعی و سلامت روان، از دیدگاه‌های مختلفی از جمله فیزیولوژیکی، تاریخی، نظری، فلسفی و عملی می باشد.

روانشناسان عمومی به مردم کمک می کنند تا مسائل سلامت روان را به طور موثرتری ارزیابی و به کار ببرند. یک روانشناس عمومی میتواند به بیماران مبتلا به انواع بیماری های روانی، مسائل ارتباطی، مشکلات عاطفی و رفتاری، کمک کند.

دغدغه روانشناس عمومی چیست؟

روانشناسان عمومی به انسان ها کمک می کنند تا با مسائل و مشکلات زندگی و بیماری های سلامت روان به طور موثرتری کنار بیایند. در برخی موارد، مشکلات ممکن است شامل یک واقعه ناگهانی زندگی، مانند مرگ یک عزیز باشد. در موارد دیگر، یک روانشناس عمومی ممکن است در مشکلات طولانی، مانند عزت نفس پایین یا اضطراب، کمک کند.

کارهایی که یک روانشناس عمومی انجام می دهد به یک جمعیت خاص، یا یک مشکل خاص محدود نمی شود. در عوض، یک روانشناس عمومی ممکن است به بیماران مبتلا به انواع بیماری های روانی و مسائل ارتباطی، مشکلات عاطفی و رفتاری و مشکلات خُلقی، کمک کند.

روانشناسان عمومی ممکن است با کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در هر سنی کار کنند. علاوه بر آن، روانشناسان عمومی ممکن است با خانواده ها و زوجین کار کنند. روانشناسان عمومی بسته به سن بیمار و مشکلشان و رویکر درمانگراز تکنیک های مختلفی استفاده می کنند.

روانشناسان عمومی

چه زمانی روانشناس عمومی باید اقدام نماید؟

قبل از اینکه یک روانشناس عمومی بتواند یک برنامه درمانی تهیه کند، باید مشکل را درک کنند. زیرا در بعضی موارد، بیمار حتی مطمئن نیست که چه چیزی باعث ایجاد احساس های وی شده است. روانشناسان عمومی می توانند به افراد کمک کنند تا به دلیل خاصی که احساس و رفتار می کنند پی ببرند. به عنوان مثال، یک روانشناس ممکن است ارزیابی های خاصی را انجام دهد. یا می تواند به روشن کردن ویژگی های شخصیتی، نقاط ضعف و قوت فرد کمک کند. برخی آزمایش ها همچنین می توانند در تشخیص یک بیماری روانی کمک کنند.

درمان شناختی رفتاری چیست؟

روانشناسان عمومی از روشهای اضافی درمانی نیز استفاده می کنند به عنوان مثال یک نوع روش درمانی ممکن است شامل درمان شناختی رفتاری باشد. درمان شناختی رفتاری یا به اختصار سی.بی.تی (CBT)، یک روش روان‌درمانی کوتاه‌مدت است . اساس رفتار درمانی شناختی این است که نوع تفکر و الگوهای فکری و شناخت ما از محیط اطراف و خودمان و البته تفسیر شخصی ما از اتفاقات زندگی، باعث بروز رفتارها و احساسات ما می‌شود.

منظور از رفتار درمانی شناختی تنها یک گونه‌ی خاص از روان‌درمانی نیست، بلکه رفتار درمانی شناختی به علت گستردگی جنبه‌ی علمی و نظری‌اش، شامل الگوهای بسیار متنوع روان‌درمانی می‌شود. نظریه‌های شناخت‌درمانی (Cognitive Therapy)، رفتار درمانی عقلانی-هیجانی (REBT)، شناخت‌درمانی مبتنی بر حضور ذهن (MBCT)، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)، فراشناخت درمانی (Metacognitive Therapy)، رفتار درمانی دیالکتیک (DBT)، درمان چندوجهی (MMT) و بسیاری از نظریات دیگر زیرمجموعه‌ی رفتار درمانی شناختی محسوب می شوند .

همچنین استفاده از ترکیبی از سبک های درمانی برای روانشناسان عمومی معمول است. نوع دقیق درمان مورد استفاده بستگی به این دارد که کدام یک برای هر بیمار بهتر می باشد.

روانشناسی عمومی
روانشناسی عمومی

تست های روانشناسان چه کمکی میکند؟

روانشناسان عمومی در زمینه تفسیر و اجرای ارزیابی‌ها و تست‌های مختلف آموزش دیده‌اند. این تست‌ها برای تشخیص شرایط یا شناسایی الگوهای تفکر، رفتاری یا احساس خاصی طراحی شده‌اند. از این آزمونها می‌توان برای ارزیابی مهارتهای ذهنی شخصی، نقاط قوت و ضعف شناختی خاص آنها، ویژگیهای شخصیتی آنها، ترجیحات و مهارتهای حرفه ای آنها و عملکرد عصبی روانی استفاده کرد.

روانشناسان عمومی با توجه به تخصص خود می تواند در  مراکز درمانی و  بیمارستانی، مدارس ، مهدکودک ها،  زندان ها، مراکز توانبخشی، مراکز ترک اعتیاد ، مراکز مشاوره، واحدهای  تحقیقاتی دانشگاه ها و ….مشغول به کار شوند . رواشناسان همچنین میتواند با دریافت مجوزهای مورد نیاز از مراجع قانونی برای احداث مهد کودک و سرای سالمندان اقدام نمایند. همچنین با داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد روان شناسی ، به طور مستقل کار کرده و مرکز خدمات روانشناسی یا مشاوره روان شناسی راه اندازی نمایند .

روانشناس عمومی برای کسانی که مایل هستند اطلاعات کلی ای در رابطه با این رشته داشته باشند و پایه و اساس قوی را برای خود ایجاد کنند بسیار عالی است. کسانی که مایل به انجام تحقیقات هستند نیز می توانند در این رشته فعالیتهای مفیدی داشته باشند.

تماس با ما:

آن وب کلاس برگزار کننده دوره های روانشناسی تخصصی و کارگاه های روانشناسی عمومی به صورت آنلاین می باشد. همچنین برگزاری دوره ها و کارگاه های علوم انسانی نیز از دیگر شاخه های این مرکز می باشد.

 

صفحات مشابه با این نوشته:

آشنایی با روانشناسی کودک

آشنایی با روانشناسی خانواده

آشنایی با روانشناسی بالینی

چه زمانی به روانشناس باید مراجعه کرد؟

مشاوره روانشناسی آنلاین در شهرهای مختلف جهان

کارگاه روانشناسی آنلاین برای متخصصین

کارگاه های روانشناسی آنلاین برای عموم مردم

تماس با آن وب کلاس