برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

  • 021-91075355
  • info@onwebclass.com

روانشناسی خانواده

هدف از روانشناسی خانواده چیست؟

روانشناسی خانواده یک تخصص در زیر شاخه ی رشته روانشناسی حرفه ای است. که مبتنی بر اصول نظریه سیستم ها و با تمرکز جدی بر سیستم روابط بین فردی خانواده  است. برای این منظور از روش های مختلفی مثل پیشگیری، آموزش و درمان به منظور کمک به خانواده استفاده می‌شود. برای این که یک مشکل در خانواده حل شود، باید کل سیستم خانواده مورد بررسی قرار بگیرد. سپس سعی می‌شود با بررسی و ارزیابی عوامل تحریک کننده مشکل در بین اعضای خانواده مشکل را ریشه یابی کند.

هدف از آموزش روانشناسی خانواده چیست؟

هدف از این رویکرد این است که به افراد در بهبود ارتباطات، حل مشکلات خانوادگی، درک و رسیدگی به چالش های خانوادگی و ایجاد یک محیط سالم در خانه با عملکرد بهتر کمک کند. روانشناس خانواده مشکلات میان افراد را شناسایی می کند و دلایل رخ دادن آنها را جویا می شود. دیدگاه خود را نیز مطرح میکند و با تخصص خود و با بحث با اعضای خانواده به حل مشکلات میپردازد.

چه زمانی به روانشناسی خانواده باید مراجعه کرد؟

از جمله دلایلی که مردم بخاطر آنها به روانشناس مراجعه می کنند می توان به مشکلات خانوادگی، رفتار های تربیتی فرزندان، استرس های ناشی از کار، رابطه با فرزندان، روانشناسی نوجوان و… اشاره کرد. به طور کلی اهداف خانواده درمانی به مشکلات مراجعین بستگی دارد. به عنوان مثال، اگریکی از اعضای خانواده از  مشکلات روانی رنج می برد، روانشناس خانواده تلاش می کند به سایر اعضای خانواده کمک کند تا این اختلال را درک کنند و با تغییرات روانی که ممکن است بیمار متحمل شود، سازگار شوند.

همچنین بسیاری خانواده ها با مشکلاتی که از تفاوت بین نسل ایجاد می شوند روبرو هستند. روانشناس خانواده تلاش می کند تا این گونه ارتباطات بهبود یابند و مرزهای سالمی مشخص شود.

روانشناسی خانواده

در جلسات روانشناسی خانواده چه چیزی اتفاق می افتد؟

در اغلب موارد مشکلات مراجع به طور غیرقابل توصیفی با مشکلات سایر اعضای خانواده گره خورده است در مواردی که مشکل یا مشکلات عمیقاً در مشکلات سایر اعضای خانواده ریشه دارد، روانشناس خانواده تلاش می کند این ریشه ها را پیدا و سعی در متعادل نمودن آنها داشته باشد.

در این حوزه، به شناخت، آموزش، مشاوره و ارائه راهکارهای فردی و غیر فردی پرداخته می شود. در جلسات روانشناسی خانواده، ابتدا درمانگر باید یک شناخت کلی باتوجه به مواردی که مراجع بیان می کند، به دست آورد. سپس مشکل و مسئله ارزیابی می شود و با طرح پرسش هایی عمق مسئله بررسی می شود. در این مرحله، مشخص می شود که آیا مسئله اصلی رفتارهای فرد است و خود فرد مسئله و مشکل دارد یا نه واقعا در خانواده ای که رفارهای نابهنجار دارند، زندگی می کند.

چه زمانی به روانپزشک مراجعه داده میشود؟

گاهی درمانگر به این نتیجه می رسد که فرد دچار مسائلی مثل انواع اختلالات شخصیتی، خلقی، اختلال خواب، اعتیاد و … است، در این حالت گاهی نیاز است مراجع به روان پزشک ارجاع داده شود تا در کنار روان درمانی دارو درمانی هم استفاده شود .

برگزاری دوره ها و کارگاه های روانشناسی آنلاین:

آن وب کلاس برگزار کننده دوره های روانشناسی تخصصی و روانشناسی عمومی و علوم انسانی به صورت آنلاین می باشد. همچنین سامانه آن وب کلاس دارای اتاق های مشاوره به صورت آنلاین با رواندرمانگران خوب و به نام ایران می باشد.

شما میتوانید مقاله مزایای آموزش آنلاین را در اینجا مطالعه کنید.

تماس با ما:

آن وب کلاس برگزار کننده دوره های روانشناسی تخصصی و کارگاه های روانشناسی عمومی به صورت آنلاین می باشد. همچنین برگزاری دوره ها و کارگاه های علوم انسانی نیز از دیگر شاخه های این مرکز می باشد.

صفجات مشابه با این نوشته:

روان درمانی پویشی کوتاه مدت چیست؟

کارگاه ها و دوره های روانشناسی عمومی

روانشناسی چیست؟

چرا مشاوره روانشناسی مهم است؟

مکانیسم های دفاعی چیست؟

روانشناسی عمومی چیست؟