برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

  • 021-91075355
  • info@onwebclass.com

روانشناسی اجتماعی چیست؟

روانشناسی اجتماعی

روانشناسی اجتماعی علمی است که تاثیرات موقعیت ها را بر فرد مطالعه می کند. در کنار آن به این موضوع توجه دارد که ما چگونه برهم اثر می گذاریم و چگونه به یکدیگر مینگریم. در واقع روانشناسی اجتماعی مطالعه علمی نحوه تاثیر ما بر یکدیگر، طرز تفکر ما درباره دیگران و نحوه ارتباطاتمان است.

روانشناسی اجتماعی علمی است که روانشناسی را با جامعه شناسی پیوند می دهد. روانشناسی اجتماعی در مقایسه با جامعه شناسی که اشخاص را در گروه ها و جامعه مورد مطالعه قرار می دهد، بیشتر بر افراد تمرکز دارد و معمولا در این کار از ازمایشهای گوناگون استفاده می کند.

تفاوت روانشناسی اجتماعی و شخصیت

البته روانشناسی اجتماعی در مقایسه با روانشناسی شخصیت کمتر به تفاوتهای فردی توجه دارد و بیشتر در تلاش برای درک این موضوع است که افراد به طور کلی چگونه بر یکدیگر اثر می گذارند و چگونه به یکدیگر می نگرند.

روانشناسی اجتماعی سعی دارد پاسخ به سوالات خود را با مطالعه سوالهایی که کنجکاوی همگان را بر می انگیزد پیدا کند. روانشناسان اجتماعی برای درک رفتار انسانها، نظریه هایی را مطرح می کنند. این نظریات به مشاهداتشان نظم می بخشد و متضمن فرضیه های آزمون پذیر و پیش بینی های مفیدند. روانشناسان اجتماعی برای اینکه یک فرضیه را آزمون کنند اغلب آزمایشهایی را به صورت نظام مند و دقیق انجام میدهند.

روانشناسی اجتماعی

بعضی مسائلی که در روانشناسی اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرند:

ما واقعیت دنیای اجتماعیمان را می سازیم

ما انسانها تمایل زیادی داریم که علت رفتارها را بفهمیم و آنها را تبیین کنیم. چون در نتیجه آن می توانیم رفتار را پیش بینی پذیر و مهار شدنی کرده و به آن نظم دهیم. ما ممکن است به رویدادهای مشابه واکنش متفاوتی دهیم چون متفاوت فکر می کنیم. مثلا توهین یک دوست را ممکن است خصومت شخصی بدانیم. و یا بسته به نوع تفکرمان آن را صرفا به گذراندن یک روز بد نسبت دهیم.

روان شناسی اجتماعی

اجتماع رفتار ما را شکل می دهد

ما مشتاق ارتباط هستیم، دوست داریم احساس تعلق کنیم و دیگران ما را خوب تلقی کنند. ما به عنوان مخلوقات اجتماعی به دنیای اطرافمان واکنش نشان می دهیم و گاهی موقعیت اجتماعی باعث می شود بر خلاف نگرش های ابراز شده خود عمل کنیم. فرهنگ نیز به تعریف موقعیت هایمان کمک می کند. این که لاغر بودن یا چاق بودن را ترجیح می دهید، بستگی به این دارد که چه موقع و در کجای دنیا زندگی می کنید.

رفتار اجتماعی ریشه زیستی دارد

بسیاری از رفتارهای اجتماعی ما نشان دهنده خرد زیستی عمیق ما است. طبیعت و تربیت با هم ما را می سازند. برای درک رفتار اجتماعی، باید هم عوامل موثر زیست شناختی و هم عوامل موثر اجتماعی را در نظر بگیریم. ما موجودات زیستی-روانی-اجتماعی هستیم و به همین دلیل است که روانشناسان امروزی رفتار را بر اساس این سطوح مختلف مطالعه می کنند.

روانشناسی اجتماعی

پیدایش خود اجتماعی

خود پنداره یکی از موضوعات اصلی روانشناسی اجتماعی است. زیرا تفکر ما را سازماندهی کرده و رفتار اجتماعی ما را هدایت می کند. مطالعات روی دوقلوها نشان می دهد درست است که عوامل ژنتیکی بر شخصیت و خودپنداره اثر می گذارند اما تجربه اجتماعی هم نقش مهمی دارد مثلا نقشهایی که در اجتماع بازی می کنیم، هویت های اجتماعی که کسب می کنیم، مقایسه هایی که با دیگران می کنیم و نحوه قضاوت دیگران، موفقیتها و شکست هایمان و فرهنگ جامعه ای که در آن زندگی می کنیم همه بر خود پنداره ما اثر می گذارند.

خودشناسی ما به طرز عجیبی ناقص است و اغلب نمی دانیم که چرا به گونه خاصی رفتار می کنیم. فرآیندهای پنهان ناهشیاری که رفتار ما را کنترل می کنند، ممکن است با توجیهات آشکار ما بسیار متفاوت باشد. درک و شناخت چنین فرآیندهایی از موضوعات جالب روانشناسی اجتماعی است.

روانشناسی اجتماعی

هویت اجتماعی

بررسی این که ما تا چه اندازه ویژگی های گروهی را که عضو آن هستیم نشان می دهیم نیز بارها در روانشناسی اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. هویت اجتماعی چگونگی رفتار ما را تعیین می کند و ما بر طبق هنجارها و ارزشهای گروهی که عضو آن هستیم عمل می کنیم.

ادراک اجتماعی

پژوهشهای جالب توجه روانشناسی اجتماعی نشان می دهند که فرضها و پیش داوریهای ما تا چه حد بر ادراک ها و تفسیرهای ما اثرگذارند. ما دنیا را با عینک باورهایمان تعبیر و تفسیر می کنیم در حقیقت ما به واقعیت همان طور که هست واکنش نشان نمی دهیم بلکه به واقعیت بر اساس تفسیرهای ذهن خود واکنش نشان می دهیم.

روانشناسی بالینی

نگرشها و پیش بینی رفتار در روانشناسی اجتماعی

روانشناسان اجتماعی در صدد بررسی این نکته هستند که تا چه حد نگرشهای ما درباره یک موضوع می تواند پیش بینی کننده رفتار ما باشد. در حقیقت نگرشهای ما در بیشتر مواقع خیلی کم پیش بینی کننده رفتارهایمان هستند. مثلا نگرش دانش آموزان درباره تقلب ارتباط اندکی با احتمال تقلب کردن واقعی آنها دارد.

همرنگی

همرنگی تغییر رفتار و باور در نتیجه فشار گروه است که یکی از موضوعات جالب در روانشناسی اجتماعی است. آیا رفتارها و باورهای ما بیرون از گروه هم همین طور است؟ چطور انسانهای خوب تحت تاثیر گروه کارهای وحشتناکی انجام می دهند؟ و چه می شود که حاضر به اطاعت از منابع قدرت می شویم؟

روان شناسی بالینی

تفکرات قالبی در روانشناسی اجتماعی

باورها و نگرش ما نسبت به دیگر گروه ها و تصویری که از آنها در ذهن داریم پیش بینی کننده رفتار ما است. مثلا این باورکه زن ها همه احساساتی هستن یا اینکه مردها گریه نمی کنند. یا اینکه مردم فلان منطقه خسیس یا بداخلاق هستند.

چگونگی شکل گیری این باورها و نحوه تاثیر آن بر رفتار از موضوعات مورد بررسی روانشناسی اجتماعی است.

بی شک موضع روانشناسی اجتماعی مباحث بسیار متنوعی را در بر می گیرد که نمیتوان به همه آنها اشاره کرد. روانشناسی اجتماعی علم نوپایی است که به سرعت در حال پیشرفت می باشد. این شاحه از روانشناسی اطلاعات مفید و شگفت انگیزی را درباره آنچه انسان تحت تاثیر اجتماع انجام می دهد در اختیار ما قرار داده است.

تماس با ما:

آن وب کلاس برگزار کننده دوره های روانشناسی تخصصی و کارگاه های روانشناسی عمومی به صورت آنلاین می باشد. همچنین برگزاری دوره ها و کارگاه های علوم انسانی نیز از دیگر شاخه های این مرکز می باشد.

صفحات مشابه با این نوشته:

روانشناسی سلامت چیست؟

روانشناسی فردی چیست؟

روانشناسی بالینی چیست؟

رفتارگرایی در روانشناسی چیست؟

مزایای کلاس روانشناسی آنلاین چیست؟

روانشناسی خانواده چیست؟

آن وب کلاس