برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

  • 021-91075355
  • info@onwebclass.com

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک چیست؟

در این نوشته میخواهیم در رابطه با روانشناسی کودک صحبت کنیم. این زیر شاخه از علم روانشناسی، یکی از مهم ترین بخش های روانشناسی رشد است. بر فرآیند های روانی کودکان از تولد تا بزرگسالی تمرکز دارد. همچنین به عنوان یکی از زیر‌ مجموعه‌های روانشناسی رشد  با هدف نگاه دقیق و علمی به کودک و نیازهای او و یافتن شیوه‌های صحیح پرورشی و آموزشی بسیار مورد توجه بوده است.

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک چه کاربردی دارد؟

روانشناسی کودک به بررسی دقیق و علمی کودک و همچنین نیازهای او می‌پردازد. به والدین کمک می‌کند تا به موثرترین شیوه‌های رشد از جمله بهترین سبک فرزندپروری دست یابند. و بتوانند ارتباط موثرتری با او برقرار نمایند. تعاملات کودک با والدین در شکل گیری سبک دلبستگی ایمن کودکان نیز تاثیر می‌گذارد. سبک دلبستگی نقش تعیین کننده در روابط اجتماعی آینده کودک، سازگاری او، توانایی اعتماد کردن به دیگران و داشتن نگرش مثبت به جهان بازی می‌کند.

علاوه بر این روانشناسی کودک، فرآیند رشد مهارت‌های جسمانی و پیشرفت حرکتی، رشد عاطفی و پیشرفت پروسه اجتماعی شدن کودک را مورد بررسی قرار می‌دهد. کودکی از مهم‌ترین و تاثیر گذارترین دوره‌های زندگی هر فردی است. در واقع شالوده و اساس شخصیت در بزرگسالی، بر اساس تجارب و یادگیری‌های است که در کودکی کسب کردید. به همین دلیل آگاهی والدین در مورد اصول این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

روانشناسی خانواده

کمک روانشناسی کودک

روانشناس کودک با بررسی عوامل موثر در رشد کودک، کمک می‌کند تا با کاهش ریسک فاکتورهایی که باعث بروز مشکلات روانی و عاطفی در کودکان می‌شود، او را در برابر اختلالات روانی حفاظت کنید . روانشناسی کودک به مطالعه ابعاد مختلف رشدی در کودک، بررسی نیازهای کودک در هر مرحله رشدی، سبک‌های فرزند پروری و پیشگیری و درمان مشکلات روحی یا رفتاری در کودکان می‌پردازد و در هر مرحله به خانواده ها کمک می کند تا با مسائل مختلف رشدی کودکانشان به نحو صحیحی روبرو شوند.

روانشناس کودک، رشد ابعاد مختلف جسمی، عاطفی، روانی، شخصیتی، توانایی‌های شناختی، اخلاقی و… را مورد بررسی قرار می‌دهد و با بررسی و مطالعه همه جانبه رشد در حوزه‌های مختلف، شرایطی را فراهم می‌کند تا والدین بتوانند  متناسب با سطح رشدی کودک خود با او ارتباط برقرار کنند.

نیازهای کودک

کودک در هر مرحله رشدی نیازهایی دارد که متناسب با سن او برخی از نیازها در اولویت قرار می‌گیرند. توجه به این نیازها باعث می‌شود کودک مطابق هنجارها، رشد یابد. نیازهای روحی و جسمی‌اش به شیوه‌ای مناسب رفع شوند. سبک فرزند پروری نیز از موضوعات اساسی در روانشناسی کودک است. آگاهی و دانش والدین در مورد شیوه‌های فرزند پروری مناسب در بهزیستی روانی فرد تاثیر چشمگیری دارد.

از آنجایی که دوران رشد کودکی حساس ترین و مهمترین دوران رشد جسمی و روانی فرد است شناخت خصوصیات فیزیکی و روانی این دوران بسیار ضروری بوده و نشان دهنده اهمیت کار روانشناسان کودک است.

تماس با ما:

آن وب کلاس برگزار کننده دوره های روانشناسی تخصصی و کارگاه های روانشناسی عمومی به صورت آنلاین می باشد. همچنین برگزاری دوره ها و کارگاه های علوم انسانی نیز از دیگر شاخه های این مرکز می باشد.

صفحات مشابه با این نوشته:

روانشناسی خانواده چیست؟

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم؟

روانشناسی بالینی چیست؟

کارگاه های عمومی و تخصصی علوم انسانی آنلاین

چرا مشاوره روانشناسی مهم است؟

کارگاه های روانشناسی عمومی آنلاین