برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

  • 021-91075355
  • info@onwebclass.com

اولین جلسه کمیته امنیت روان و آرامش‌بخشی

🔻 اولین جلسه کمیته امنیت روان و آرامش‌بخشی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا روز چهارشنبه مورخ 29 دی ماه 1400، تشکیل گردید

🔶دکتر سپهر فرمانده قرارگاه کرونا: احیای اجتماعی زندگی مردم با بسیج سرمایه‌های اجتماعی در ستاد ملی کرونا اولویت اول است.
دکتر حاتمی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره: مسئولیت ستاد پسا کرونا بر عهده روانشناسان و مشاوران است.

🔸به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کمیته امنیت روان و آرامش‌بخشی جامعه، اولین جلسه کمیته امنیت روان و آرامش‌بخشی قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا با حضور دکتر سپهر فرمانده عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و نمایندگان نهادها و سازمان‌ها و متخصصین این حوزه در روز چهارشنبه مورخ 29/10/1400 در محل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره تشکیل گردید. در این جلسه ابتدا دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و رئیس کمیته امنیت روان و آرامش بخشی جامعه اظهار داشت: از بدو ورود کرونا سازمان پیشنهاد تشکیل کمیته مقابله با عوارض روانی کرونا را به ریاست جمهوری ارائه نمود، اما این پیشنهاد با وجود نظر مثبت ریاست جمهوری اجرایی نشد؛ در دولت جدید، جناب آقای دکتررئیسی، در بدو مسئولیتشان به مسئله احیای اجتماعی زندگی مردم و استفاده از سرمایه‌های اجتماعی جهت مقابله با کرونا اشاره داشتند و قرار است، کمیته‌ای در این باب شکل بگیرد؛ قرارگاه در حال بررسی و کارشناسی این کمیته می‌باشد. قطعاً در دوره پساکرونا مسئله اصلی سلامت‌روان است و باید وظیفه ستاد ملی کرونا مسائل زندگی مردم و احیای سلامت‌روان باشد و مسئولیت ستاد و پسا کرونا بر عهده روان‌شناسان و مشاوران قرار گیرد. خدای بزرگ را سپاسگزارم، پیگیری مداوم سازمان نتیجه داد و نظر مسئولین را به این مهم جلب نمودیم. روان‌شناسان و مشاوران باید قدر این موقعیت را بدانند؛ یکپارچه و متحد آماده ایفای نقش تاریخی خود در ارتقاء رشته به قله‌های اول سلامت‌روان کشور باشیم. آنچه امروز شاهد آن هستیم، موفقیتی غیر قابل وصف است که انتظار آن را در ۱۰ سال آینده داشتیم. اما امروز در وزارت کشور و در قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا ما صاحب میز شده‌‎ایم و از این طریق دیدگاه‌ها و نظرات روان‌شناسان و مشاوران به مسئولین انتقال داده می‌شود و در همین مدت کوتاه هم ما در آگاهی‌بخشی شرایط پساکرونا به بدنه حاکمیت موفق عمل کرده‌‎ایم. کمیته امنیت روان و آرامش‌بخشی وظایف مهمی را بر عهده دارد که در حکم اینجانب بیان شده است . ما در حال گشایش، کارزاری هستیم که ۴۰ هزار عضو رسمی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و ۳۰۰ هزار دانشجوی روان‌شناسی و مشاوره کنشگرهای اصلی آن می‌باشند. به زودی با حکم فرمانده قرارگاه عملیاتی و با مسئولیت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و مشارکت نهادهای مسئول در استان‌ها کمیته امنیت روان و آرامبخشی تشکیل خواهد شد،این موقعیتی استثنایی برای استانها که جایگاه سازما در استانها را ارتقا دهند. پژوهش ، آموزش، مداخلات روان‌‍شناختی، برنامه‌های ارتقایی، سبک زندگی جدید و مقابله با آسیب‌های روانی _ اجتماعی اولویت ماست. هرچند مسائل و مشکلات دوره پسا کرونا گره خورده با مسائلی چون اقتصاد، فرهنگ، سیاست و مسائل اجتماعی که همه مد نظر قرار می‌گیرند. همانطوری که بارها گفته‌ام؛ ویروس کووید-۱۹ نه فقط یک بیماری است، بلکه بحرانی بزرگ است که در قرون گذشته، نظیر آن را نداشته و همه ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. لازم می‌دانم از طرف خود و کل جامعه روان‌شناسان و مشاوران از رئیس محترم جمهوری، وزیر محترم کشور و فرمانده محترم قرارگاه به دلیل توجه ویژه به این موضوع تشکر و قدردانی نمایم.
در ادامه دکتر سپهر فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا طی سخنان مبسوطی با تبیین شرایط کنونی جامعه و بیان اینکه ما در ستاد کرونا نزدیک به ۷۰۰ مصوبه داریم، عنوان داشتند: این مصوبات عمدتاً در راستای مدیریت و مقابله با بیماری کووید-۱۹ می‌باشند. اما در بین این مصوبات پیوست‌های سلامت‌روان، زندگی اجتماعی و احیای اجتماعی وجود ندارد و اما من اعتقاد راسخ دارم؛ ستاد ملی کرونا باید تبدیل شود به «ستاد ملی مقابله با عوارض روانی کرونا، ارتقاء سلامت روان و زندگی جاری مردم»؛در دوران پسا کرونا شود. من آمده‌ام بگویم شما روان‌شناسان و مشاوران و کل نخبگان جامعه وقت آن رسیده به ما بگویید آینده را چگونه بسازیم. در این دو سال تمام تلاش ما جهت مقابله با بیماری بود اما متاسفانه بیماری اثرات اجتماعی مهلکی گذاشته است که از خود ویروس کرونا زیان‌بارتر است. اکنون دیر هنگام اما باید شروع کنیم، وقت هم نداریم. شما باید بسیجی وار پیشنهادات و برنامه های خود را به ما ارائه کنید. از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره رئس محترم سازمان جناب آقای دکتر حاتمی سپاسگزاری می‌کنم که مسئولیت این مهم را برعهده گرفتند.
امیدوارم با برنامه‌های کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت جامعه و مسئولین را یاری نمایند؛ نباید منتظر بخشنامه و سیستم اداری باشیم باید کارمان را شروع نماییم. باز هم می‌گویم، وقت ما خیلی کم است، انتظارات ما زیاد است و چند مورد در این جلسه مهم که هم نهادها و سازمان‌های مسئول حضور دارند و هم متخصصین بیان می‌کنم؛ برای اضطراب و ترس فعلی جامعه و حرکت به سوی آرامش‌بخشی پیشنهادات و برنامه‌های خود را ارائه نمایید: برای خودمراقبتی، عادی سازی (آرام‌سازی)، مدیریت رفتار، مدیریت بیماری، تاب آوری، بازگشایی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی-روانی و حتی بگویید چگونه از ظرفیت خود شما روانشناسان و مشاوران استفاده کنیم که بیشتر موثر باشد و در پیشگیری و مقابله با عوارض روانی کرونا در دوران پسا کرونا موفق عمل نماییم.
به هر حال امیدوارم این کمیته بتواند به اهداف خود که همان احیاء اجتماعی زندگی مردم با بسیج برنامه‌های اجتماعی موفق عمل نماید. در ادامه حاضران در جلسه نظرات خود را در خصوص شکل‌گیری دبیرخانه مقابله با بحران کرونا با مسئولیت این کمیته و تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای هر موضوع و سهم بخشی به نهادها و سازمان‌ها و حمایت همه جانبه ستاد ملی کرونا و قرارگاه از اقدامات این کمیته بیان داشتند.

منبع خبر:
دبیرخانه امنیت روان و آرامش بخشی قرار گاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا