برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

  • 021-91075355
  • info@onwebclass.com

روان درمانی پویشی کوتاه مدت چیست؟

در این نوشته میخواهیم در رابطه با روان درمانی پویشی کوتاه مدت صحبت کنیم و اینکه بدانیم رواندرمانی پویشی کوتاه مدت چیست و چگونه کار میکند؟ این رویکرد که با نام (Intensive Short term Dynamic Psychotherapy) و مخفف ISTDP شناخته شده است که احساس ، اضطراب و دفاع را به روش متفاوتی تعریف کرده که محصول آن مجموعه پیچیده از تکنیکها است که در درمان بسیاری از مشکلات درونی بسیار موثر عمل می کنند.

سوال هایی که باید در ابتدا از خود بپرسیم:

  • چه چیزی باعث رنج می‌شود؟
  • چرا رنج می کشیم؟
  • چگونه می توان در کوتاه ترین زمان به ناهشیار دست یافت؟
  • آیا احساسات نقشه راه مناسبی هستند؟
  • دفاع چیست؟
  • اگر دفاعها آسیب زننده هستند چرا از آنها استفاده می کنیم؟

از زمان بودا تاکنون انسانهای بسیاری در جستجوی پاسخ به این سوال بوده اند. یکی از این مدل‌ها، روان درمانی پویشی کوتاه مدت (ISTDP) است .در زندگی  به ناچار با تعارضاتی در ارتباط با دیگران مواجه می شویم و احساساتی را تجربه می کنیم. از آنجایی که این احساسات به صورت تکاملی در ما ایجاد شده اند به ما امکان فهم دنیا را می دهند. احساسات به ما امکان می دهند همدیگر را بشناسیم و به هم نزدیک شویم. اما اکثر افراد نمی توانند از این احساسات به درستی استفاده کنند و به جای تجربه آنها مضطرب می شوند و از دفاعها استفاده می کنند.

 

روان درمانی پویشی کوتاه مدت چیست؟

رویکرد روان درمانی پویشی کوتاه مدت چگونه است؟

روان درمانی قشرده پویشی کوتاه مدت احساس، اضطراب و دفاع را به روش متفاوتی تعریف کرده که محصول آن مجموعه پیچیده از تکنیکها است که در درمان بسیاری از مشکلات درونی بسیار موثر عمل می کنند. این تکنیکها درک منحصر به فردی از فرآیندهای ناهشیار را در اختیار روان درمانگران قرار داده است.

این درمان توسط روانپزشک ایرانی، حبیب دوانلو ، از طریق پژوهش های تجربی و نوارهای ویدیویی ضبط شده از جلسات درمان حدود ۶۶۰ بیمار وی ابداع شده است و به بیمار کمک می کند بر مقاومت خود غلبه کرده و احساسات حقیقی خود را نسبت به گذشته و حال تجربه کند؛ احساساتی که به دلیل دردناک و یا ترسناک بودن برای بیمار، مدت های طولانی بیمار آنها را پس زده بود. این درمان فشرده است زیرا هدفش این است که به بیمار کمک کند به شدیدترین شکل ممکن احساسات پس زده شده اش را تجربه کند.

چرا رویکرد روان درمانی پویشی کوتاه مدت خوب است؟

  • کوتاه مدت است زیرا می کوشد این کار را با سرعت هر چه تمام تر انجام دهد و به ناهشیار دست پیدا کند.
  • پویشی است زیرا با نیروهای ناهشیار و احساسات انتقالی سر و کار دارد.

بیمارانی که از دفاعها برای نادیده گرفتن احساساتشان استفاده می کنند اطلاعاتی را که احساساتشان فراهم می کنند را از دست می دهند و احساسات دیگر اعمالشان را بر نمی انگیزند. دفاعها به صورت ناهشیار جنبه هایی از واقعیت و احساسات را که اضطراب آورند دور می کنند .چون دفاعها مانع می شوند واقعیت صحیح را ببینیم ،نمی توانیم انطباقی پاسخ نشان دهیم در نتیجه در دستیابی به اهدافمان شکست می خوریم و احساسات منفی بیشتری تجربه می کنیم. دفاعها با تغییر نحوه دیدن یا تفسیر واقعیت یا تفسیر واقعیت، نحوه احساس ما را تغییر می دهند اما خود واقعیت را عوض نمی کنند.

 

رواندرمانی پویشی کوتاه

برگزاری دوره های روانشناسی آنلاین

امروزه به واسطه بیماری کرونا اغلب مردم به آموزش آنلاین رو آورده اند و  از مزایای کلاس روانشناسی آنلاین بهره میبرند.. آن وب کلاس یکی از پیشروهای این عرصه میباشد که با برگزاری دوره های تخصصی روانشناسی برای متخصصان و دوره عمومی روانشناسی برای عموم و علوم انسانی فعالیت میکند.

شما میتوانید برای ثبت نام دوره مقدماتی رواندرمانی پویشی کوتاه مدت اینجا کلیک کنید.

صفحات مشابه با این نوشته:

چرا مشاوره روانشناسی مهم است؟

مزایای آموزش آنلاین چیست؟

روانشناسی چیست؟

مشاوره روانشناسی آنلاین در شهرهای مختلف دنیا چگونه است؟

مکانیسم های دفاعی با روان ما چه میکنند؟